07 lutego 2018
Schabowy z ziemniakami... 
- jak przedsiębiorcy podchodzą do innowacji

Odwiedziliśmy ostatnio wielu zaprzyjaźnionych przedsiębiorców reprezentujących cały przekrój branżowy

i ze zdziwieniem, a właściwie z niezrozumieniem obserwujemy jak mocno bronią modelu biznesowego,

w którym działają od lat. Czasem sprawiają wręcz wrażenie jakby nie dostrzegali dynamiki zmian zachodzących właściwie tuż obok nich. I nie chodzi wyłącznie o relokację części biznesu do środowiska

on-line.

 

Ale od początku…

2018 rok to bardzo dobry moment na podsumowanie niezwykle ciekawej dekady, która to przypomnijmy, zaczęła się u szczytu ekonomicznej prosperity. Dziesięć lat temu największe spółki notowane na polskiej giełdzie osiągnęły historycznie wysoką cenę, a ich wyniki do dnia dzisiejszego spadły już o blisko 40%. Dla przeciętnego przedsiębiorcy giełda nigdy nie była i raczej nie będzie właściwym punktem odniesienia, ale stanowi ona idealne tło do rozważań.

 

Dokładnie dekadę temu właściciele firm, szczególnie tych małych po raz pierwszy poczuli powiew optymizmu. Jak się później okazało, dla wielu zbyt złudnego. Zastrzyk gotówki w postaci kredytów firmowych, drogie auta w leasingu i niekiedy wejście na Connect, były jak amerykański sen. Do tego bogacący się klient, już nie tak często patrzący na cenę dawał powody do codziennej euforii. Wszystko to zmieniło nieco mentalność polskiego przedsiębiorcy, który w obecnym otoczeniu jest zdecydowanie bardziej przezorny, ale i nieco skostniały.

 

Model biznesu sprzed dziesięciu lat pozwala jeszcze generować zyski, ale koszty prowadzenia interesu znacznie wzrosły. Głównie ze względu na wysoką cenę pozyskania kompetentnych współpracowników. Jak mawiał klasyk „polski aktor nie ma luzu” ...! Podobnie jest z polskim biznesem. Klasyczny model oparty na relatywnie tanim produkcie, statystycznym Kowalskim jako odbiorcy i tradycyjnej ścieżce sprzedaży może wkrótce doprowadzić do klęski wielu podmiotów. Działy handlowe wciąż są niedoinwestowane kompetencyjnie, a sprzedaż na niskiej marży nie pozwala pracodawcy sowicie wynagradzać pracowników.

 

Świat się zmienia, rynek się zmienia, produkty będą się zmieniały, ale jedno pozostaje bez zmian

– oczekiwania konsumenta, co do poziomu jakości obsługi. Pamiętajmy, że to klient jest naszym prezesem, który odchodząc do innego dostawcy zwalnia nas w trybie natychmiastowym. Chcąc uczynić swą firmę innowacyjną nie musisz rewolucyjnie wdrażać nowych koncepcji. Zacznij od szczegółowego przeglądu. Nie koncentruj się wyłącznie na ocenie ryzyk, oceń szanse. Jeśli potrzebujesz odpowiednich kompetencji, kup je z rynku, zatrudnij fachowca lub popraw kompetencje zespołu. Stwórz grupy zadaniowe i oddaj część inicjatywy swoim pracownikom. Bacznie obserwuj, jak zacznie wzrastać poziom zaangażowania kadry, a Sprzedaż zrozumie, że nie warto sprzedawać wyłącznie tanich rozwiązań.  

 

Marcin Borzymowski

Wszystkie prawa zastrzeżone © Fair Advice 2018

Projekt WebWave

Adres:

 

ul. Lasek Brzozowy 18 lok.20

02-792 Warszawa

Tel: +48 501 469 899

Dane firmy:

 

Fair Advice Business & Trainings 

NIP: 672-153-76-38

02-792 Warszawa

E-mail: biuro@fairadvice.pl